Het onderbrengen van vastgoed in een besloten vennootschap (BV) kan een slimme zet zijn. Zo kan het belastingvoordeel met zich meebrengen en bescherming bieden van persoonlijk vermogen. Ook is er meer flexibiliteit in eigendomsoverdracht. In dit artikel leest u kort samengevat hoe u vastgoed onderbrengt in een BV. Ook zoomen we in op de verschillen tussen het privé of zakelijk bezitten van een bedrijfspand. Als u vragen heeft of advies wenst, bel ons dan. We helpen u graag.
Vastgoed onderbrengen in een BV, zo doet u dat
We zetten voor u op een rij wat u moet doen om vastgoed onder te brengen in een BV. Maar vergeet niet, geen situatie is gelijk. Daarom is het altijd verstandig om professioneel advies in te winnen. Dat kan bij Siewe Zakelijk. Wij zijn gespecialiseerd is in bedrijfsonroerend goed en bekend met de lokale wet- en regelgeving met betrekking tot vastgoedtransacties en vennootschapsrecht.
In 5 stappen uitgelegd hoe u vastgoed onderbrengt in een BV
- Als u nog geen BV heeft, moet u er een oprichten. Dit kan gedaan worden door naar een notaris te gaan. De notaris vertelt u wat u moet aanleveren en stelt de nodige documenten op.
- Zodra de BV is opgericht, kunt u het vastgoed overdragen aan de BV. Dit kan gebeuren door een notariële akte op te stellen waarin de overdracht wordt vastgelegd. Hierbij moet u rekening houden met eventuele belastingimplicaties, zoals overdrachtsbelasting en inkomstenbelasting. Uw belastingadviseur kan u precies uitleggen hoe dit werkt.
- Het is belangrijk om het vastgoed correct te waarderen op het moment van overdracht aan de BV. Dit kan van invloed zijn op de fiscale aspecten van de transactie. Voor een correcte waardering is een taxatie nodig. Siewe Zakelijk is zeer ervaren en bedreven in het taxeren van bedrijfspanden. Vertel ons waarmee we u kunnen helpen. Dan denken we graag met u mee.
- Zodra het vastgoed in de BV zit, moet het correct worden geboekt in de boekhouding van de BV. Dit omvat het opstellen van een balans waarin het vastgoed als activum wordt opgenomen. Hiervoor is een balanswaardering nodig, die u door Siewe Zakelijk kunt laten maken. Het aantrekkelijke aan zo’n balanswaardering is dat het u ook inzage geeft in de duurzaamheid van het pand.
- Het is slim om juridisch en financieel advies in te winnen voordat u vastgoed overdraagt aan een BV, aangezien dit verschillende juridische en financiële implicaties kan hebben. Bij Siewe hebben we goede contacten met een aantal betrouwbare financiële experts.
Koopt u zakelijk of privé een bedrijfspand?
Een bedrijfspand kunt u op twee manieren kopen: privé of zakelijk. De keuze maakt u voordat u koopt en is niet gemakkelijk aanpasbaar. Het overigens niet zo dat u volledig vrij bent in de keuze. Of u het pand op de balans van de zaak kunt zetten hangt in grote mate af van het gebruik en de mogelijkheden om het pand bouwkundig te kunnen splitsen. Bouwkundig splitsen betekent dat het pand of de woning in twee of meerdere zelfstandige woningen gesplitst. De nieuw gecreëerde woningen krijgen elk een eigen huisnummer en mogen elk door één huishouden bewoond worden of deels zakelijk gebruikt worden. We leggen graag uit hoe dit precies werkt en wat u daarvoor nodig heeft.
Laat u goed informeren, zodat u de goede keuze maakt
Wilt u meer weten over onderbrengen van vastgoed in een BV? Siewe Zakelijk kan u precies vertellen wat de mogelijkheden zijn voor het pand dat u op het oog heeft. We hebben naast verstand van bedrijfsmatig vastgoed ook kennis van de juridische en fiscale regels.
Neem contact op met ons. We denken graag mee bij Siewe Zakelijk.